Впровадження
Оскільки робота за оновленим Держстандартом розпочнеться в наступному 2012/13 навчальному році в перших класах, основним завданням педагогічних колективів району має стати підготовка вчителів початкових класів до реалізації нових завдань, закладених у ньому. Звичайно, бажано не тільки досконально ознайомитись зі змістом нового Стандарту, але й зробити порівняльний аналіз із тим, за яким учителі працюють сьогодні, щоб з’ясувати, в чому полягає їх принципова відмінність, а звідси визначити основні теоретичні, методичні та психолого-педагогічні питання, які необхідно опанувати вчителям для роботи в майбутньому.
оновленого Державного стандарту початкової загальної освіти
з 1 вересня 2012 року в
закладах освіти Тельманівського району
Виступ на нараді керівників закладів освіти
Виступ на нараді керівників закладів освіти
На виконання листа Міністерства науки і освіти, молоді та
спорту України від 07.02.2012 № 1/9-88 «Про невідкладні завдання на найближчий
час», відділом освіти розроблено та успішно втілюється план заходів щодо
впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти з 1
вересня 2012 року та проведення Всеукраїнської
акції «Дай руку, першокласнику!» у Тельманівському районі.
Постановою Кабінету
Міністрів України 20.04.2011 року №462 затверджено оновлений Державний стандарт початкової загальної освіти. Закон України “Про освіту ”
визначає , що Державний стандарт
встановлює вимоги до змісту,
обсягу і рівня освітньої та
фахової підготовки громадян України. Державний стандарт початкової освіти
розроблено відповідно до мети початкової освіти з урахуванням вікових
психологічних особливостей (пізнавальних можливостей) дітей віком 6-7 років і
визначає зміст початкової загальної освіти.
Оскільки робота за оновленим Держстандартом розпочнеться в наступному 2012/13 навчальному році в перших класах, основним завданням педагогічних колективів району має стати підготовка вчителів початкових класів до реалізації нових завдань, закладених у ньому. Звичайно, бажано не тільки досконально ознайомитись зі змістом нового Стандарту, але й зробити порівняльний аналіз із тим, за яким учителі працюють сьогодні, щоб з’ясувати, в чому полягає їх принципова відмінність, а звідси визначити основні теоретичні, методичні та психолого-педагогічні питання, які необхідно опанувати вчителям для роботи в майбутньому.
Слід зазначити, Держстандарт 2000 року надав можливості змінити зміст програм і підручників для
початкової школи, який грунтується на принципах науковості, системності,
єдності навчання й виховання на гуманістичних засадах.
У оновленому Держстандарті
посилено системний підхід, за яким більш точно
узгоджуються цілі, зміст, результат навчально-виховного процесу, а також
окреслені умови, які визначають якість впровадження Держстандарту (засоби,
ресурси, методики оцінювання досягнень учнів).
Учні масової початкової школи на підставі
системного підходу мають досягти НЕОБХІДНОГО й ДОСТАТНЬОГО рівня, а НЕ
мінімального (на це слід звернути увагу вчителів), тобто за основну мету
береться ЯКІСТЬ знань. Тому в Держстандарті закладено передумови для
відтворення в програмах, підручниках і методиках розвивальних можливостей початкового
рівня освіти.
Інноваційним у державному
стандарті є визначення необхідних для успішного навчання й соціалізації учнів
ключових і предметних компетентностей :
-
вміння вчитися
-
загальнокультурна
-
громадянська
-
здоров’язбережувальна
-
соціальна
-
підприємницька.
Оскільки компетентнісний
підхід поширюється на початкову школу, в
новій редакції Державного стандарту обґрунтовано його роль лержавнийц
стандарт розкриває зміст і структуру
ключових компетентностей, які відображаються в змісті відповідних освітніх
галузей, визначено сутність поняття «предметні компетентності».
У новій редакції чітко прописано психолого-педагогічні
характеристики навчальних досягнень учнів за рівнями (знати – уявляти –
розуміти – вміти), що направлене на сприяння більш об’єктивного підходу до
оцінки їхніх досягнень.
За новою редакцію замість
освітньої галузі «Людина і світ» (навчальний предмет «Я і Україна») введено
галузь «Природознавство» (навчальний предмет «Природознавство») та галузь
«Суспільствознавство» (навчальний предмет «Я у світі»), галузь «Технології»
реалізується вже через два навчальні предмети ( предмет «Трудове навчання»,
«Сходинки до інформатики»).
У зв’язку з цим
підвищується значення предметно-наукової та методичної компетентності вчителі. Особливу
увагу колективів у період підготовки до впровадження Держстандарту слід
приділити молодим фахівцям. Це
необхідно враховувати і в роботі
шкільних методичних об’єднань.
Зміни у
новій редакції Державного стандарту
- Забезпечення
наступності змісту дошкільної та початкової
загальної освіти
- Особистісно-орієнтований
підхід в навчально-виховному процесі
- Формування
ключових компетентностей:
§
Загальнокультурної.
§
Громадянської.
§
Здоров'язбережувальної.
§
Інформаційно-комунікаційної.
§
Єдиний зміст стандарту для усіх мов навчання.
- Використання
здоров'язбережувальних технологій
- Екологічна
спрямованість освіти
- Вивчення
іноземної мови з 1 класу
- Розвантаження
обсягу змісту освітніх галузей “Людина і
світ”
- Відокремлення
змістової лінії ознайомлення з ІКТ в
освітній галузі “Технології”
- Введення
у зміст кожної освітньої галузі діяльнісної лінії
- Соціалізація особистості молодшого
школяра
Соціалізація –
набуття людиною соціального досвіду та
визначення нею ціннісних
орієнтацій, потрібних для виконання соціальних ролей.
·
Бути
компетентним, комунікативним.
·
Уміти
здобувати, аналізувати інформацію.
·
Дбайливо
ставитися до свого здоров'я та здоров'я
інших.
·
Бути здатними до
вибору численних альтернатив, які пропонує сучасне життя.
- Використання:
·
Інтерактивних
технологій навчання
·
Технологій
колективно-групового навчання
·
Технологій
ситуативного моделювання
·
Технологій
опрацювання дискусійних питань
·
Ігор.
Рекомендуємо в плани засідань методоб’єднань учителів
початкових класів включити такі питання:
- сутність
компетентнісного підходу та методики
його реалізації в початковій школі;
- розвиток професійних
компетентностей учителів початкових класів для роботи за новим Державним
стандартом;
- аналіз нових програм, підручників
і посібників;
- сучасні форми контролю процесу
й результатів навчальної діяльності учнів;
- основні умови й засоби
об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів;
Пропонуємо для цього
звернутись до статті О.Савченко
«Дидактико-методичні вимоги до організації контрольно-оцінювальної діяльності
вчителя» (ж.«Початкова школа», 2011, №2).
Методист
Пилипчук О.Ф.
Комментариев нет:
Отправить комментарий