вторник, 26 июня 2012 г.

                                                                                               Впровадження
оновленого  Державного стандарту початкової  загальної освіти
з 1 вересня 2012 року в закладах освіти Тельманівського  району
                                                                                    Виступ на нараді керівників закладів освіти

 На виконання  листа Міністерства науки і освіти, молоді та спорту України від 07.02.2012 № 1/9-88 «Про невідкладні завдання на найближчий час», відділом освіти розроблено та успішно втілюється план заходів щодо впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти з 1 вересня 2012 року  та проведення Всеукраїнської акції  «Дай руку, першокласнику!» у  Тельманівському районі.
Постановою Кабінету Міністрів України 20.04.2011 року №462 затверджено  оновлений Державний стандарт початкової  загальної освіти. Закон України “Про освіту ” визначає , що   Державний стандарт встановлює вимоги  до  змісту,  обсягу  і  рівня освітньої  та  фахової  підготовки громадян  України. Державний стандарт початкової освіти розроблено відповідно до мети початкової освіти з урахуванням вікових психологічних особливостей (пізнавальних можливостей) дітей віком 6-7 років і визначає зміст початкової загальної освіти.

Оскільки робота за оновленим Держстандартом розпочнеться в наступному 2012/13 навчальному році в перших класах, основним завданням педагогічних колективів району має стати підготовка вчителів початкових класів до реалізації нових завдань, закладених у ньому. Звичайно, бажано не тільки досконально ознайомитись зі змістом нового Стандарту, але й зробити порівняльний аналіз із тим, за яким  учителі працюють сьогодні, щоб з’ясувати, в чому полягає їх принципова відмінність, а звідси визначити основні теоретичні, методичні та психолого-педагогічні питання, які необхідно опанувати вчителям для роботи в майбутньому.
Слід зазначити,  Держстандарт 2000 року  надав можливості  змінити зміст програм і підручників для початкової школи, який грунтується на принципах науковості, системності, єдності навчання й виховання на гуманістичних засадах.
У оновленому Держстандарті   посилено системний підхід, за яким більш точно узгоджуються цілі, зміст, результат навчально-виховного процесу, а також окреслені умови, які визначають якість впровадження Держстандарту (засоби, ресурси, методики оцінювання досягнень учнів).
  Учні  масової початкової школи на підставі системного підходу мають досягти НЕОБХІДНОГО й ДОСТАТНЬОГО рівня, а НЕ мінімального (на це слід звернути увагу вчителів), тобто за основну мету береться ЯКІСТЬ знань. Тому в Держстандарті закладено передумови для відтворення в програмах, підручниках і методиках розвивальних можливостей початкового рівня освіти.
Інноваційним у державному стандарті є визначення необхідних для успішного навчання й соціалізації учнів ключових і предметних компетентностей :
-       вміння вчитися
-       загальнокультурна
-       громадянська
-       здоров’язбережувальна
-       соціальна
-       підприємницька.
Оскільки компетентнісний підхід  поширюється на початкову школу, в новій редакції Державного стандарту обґрунтовано його роль лержавнийц стандарт   розкриває зміст і структуру ключових компетентностей, які відображаються в змісті відповідних освітніх галузей, визначено сутність поняття «предметні компетентності».
У новій редакції  чітко прописано психолого-педагогічні характеристики навчальних досягнень учнів за рівнями (знати – уявляти – розуміти – вміти), що направлене на сприяння більш об’єктивного підходу до оцінки їхніх досягнень.  

За новою редакцію замість освітньої галузі «Людина і світ» (навчальний предмет «Я і Україна») введено галузь «Природознавство» (навчальний предмет «Природознавство») та галузь «Суспільствознавство» (навчальний предмет «Я у світі»), галузь «Технології» реалізується вже через два навчальні предмети ( предмет «Трудове навчання», «Сходинки до інформатики»).
У зв’язку з цим підвищується значення предметно-наукової та методичної компетентності вчителі. Особливу увагу колективів у період підготовки до впровадження Держстандарту слід приділити   молодим фахівцям. Це необхідно враховувати і в роботі  шкільних методичних об’єднань.
Зміни у новій редакції Державного стандарту
-        Забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової  загальної освіти
-        Особистісно-орієнтований підхід в навчально-виховному процесі
-        Формування ключових компетентностей:
§  Загальнокультурної.
§  Громадянської.
§  Здоров'язбережувальної.
§  Інформаційно-комунікаційної.
§  Єдиний зміст стандарту  для усіх мов навчання.
-        Використання здоров'язбережувальних технологій
-        Екологічна спрямованість освіти
-        Вивчення іноземної мови  з 1 класу
-        Розвантаження обсягу змісту освітніх галузей  “Людина і світ”
-        Відокремлення змістової лінії ознайомлення з ІКТ  в освітній галузі “Технології”
-        Введення у зміст кожної освітньої галузі діяльнісної лінії  
-        Соціалізація особистості молодшого школяра
Соціалізація – набуття людиною соціального  досвіду  та  визначення  нею ціннісних орієнтацій,  потрібних  для виконання соціальних ролей.
·        Бути компетентним, комунікативним.
·        Уміти здобувати,  аналізувати інформацію.
·        Дбайливо ставитися до свого здоров'я  та здоров'я інших.
·        Бути здатними до вибору численних альтернатив, які пропонує сучасне життя.

-        Використання:
·        Інтерактивних технологій навчання
·        Технологій колективно-групового навчання
·        Технологій ситуативного моделювання
·        Технологій опрацювання дискусійних питань 
·        Ігор.
 Рекомендуємо  в плани засідань методоб’єднань учителів початкових класів включити такі питання:
- сутність компетентнісного підходу та  методики його реалізації в початковій школі;
- розвиток професійних компетентностей учителів початкових класів для роботи за новим Державним стандартом;
- аналіз нових програм, підручників і посібників;
- сучасні форми контролю процесу й результатів навчальної діяльності учнів;
- основні умови й засоби об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів;
Пропонуємо для цього звернутись  до статті О.Савченко «Дидактико-методичні вимоги до організації контрольно-оцінювальної діяльності вчителя» (ж.«Початкова школа», 2011, №2).

                      Методист                                                 Пилипчук О.Ф.

Комментариев нет:

Отправить комментарий